Znaki informacyjne na opakowaniach transportowych – poznaj ich znaczenie

Bezpieczeństwo przesyłek leży zawsze w gestii nadawcy. Znakowanie odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu ochrony paczki na każdym etapie jej podróży. Oznaczenia na opakowaniach transportowych sprawiają, że przesyłka będzie obsługiwana w odpowiedni sposób podczas załadunku, przewozu i w momencie dostarczenia jej do odbiorcy. Dlaczego znakowanie opakowań jest tak istotne? Oznakowania na opakowaniach transportowych informują głównie o […]

Bezpieczeństwo przesyłek leży zawsze w gestii nadawcy. Znakowanie odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu ochrony paczki na każdym etapie jej podróży. Oznaczenia na opakowaniach transportowych sprawiają, że przesyłka będzie obsługiwana w odpowiedni sposób podczas załadunku, przewozu i w momencie dostarczenia jej do odbiorcy.

Dlaczego znakowanie opakowań jest tak istotne?

Oznakowania na opakowaniach transportowych informują głównie o ich zawartości. Mogą prezentować właściwości produktu, np. jego masę, ale przede wszystkim mówią o tym, jak obchodzić się z opakowaniem. Znaki informacyjne na opakowaniach transportowych przekazują jasne komunikaty osobom, które są odpowiedzialne za ich obsługę. Widząc takie informacje podczas załadunku, magazynowania czy transportu, będą zwracać szczególną uwagę na sposób, w jaki się z nimi obchodzą.

Rodzaje znaków na opakowaniach transportowych

Znaki, które umieszczane są na opakowaniach transportowych, klasyfikuje się następująco:
● znaki zasadnicze – gwarantują identyfikację opakowania wraz z jego zawartością, a w rezultacie – dostarczenie przesyłki do adresata w nienaruszonym stanie,
● znaki informacyjne – prezentują cechy opakowania transportowego, np. jego masę i wymiary,
● znaki niebezpieczeństwa – informują o niebezpiecznej zawartości opakowania; nakazują tym samym zastosowanie odpowiednich środków ostrożności i prawidłowe przechowywanie paczek,
● znaki manipulacyjne – nakazują określony sposób obchodzenia się z opakowaniem transportowym w czasie jego podróży i przechowywania.

Jak znakowane są opakowania transportowe?

Komunikaty kierowane do osób obsługujących opakowania mogą być na nich umieszczane na kilka sposobów. Metoda znakowania ładunków zależy przede wszystkim od specyfiki towaru, gabarytów opakowania, czynników technologicznych czy wymagań odbiorcy końcowego. Na drewnianych skrzyniach istotne informacje najczęściej są umieszczane laserowo. Na opakowaniach kartonowych stosuje się pieczątki, malowanie z użyciem szablonów, etykiety samoprzylepne i taśmy klejące. Najistotniejsze w znakowaniu opakowań transportowych jest to, aby komunikat był czytelny, trwały i odporny na działanie czynników zewnętrznych.

Podstawowe komunikaty dotyczące transportu wrażliwych produktów

Dla osób obsługujących przesyłki, czyli przede wszystkim dla magazynierów i przewoźników, najważniejsze są informacje wskazujące sposób obchodzenia się z opakowaniem. Takie komunikaty stosowane są przy wysyłce delikatnych towarów, które wymagają szczególnej ostrożności. Najczęściej znajdują się one na etykietach przyklejanych do opakowania lub na zadrukowanych taśmach pakowych. Mogą występować w różnych językach. Najpopularniejsze komunikaty na opakowaniach wysyłkowych to:
● “Ostrożnie, szkło” – symbol pękniętego kieliszka,
● “Góra, nie przewracać” – strzałki skierowane ku górze,
● “Chronić przed wilgocią” – grafika parasola z kroplami deszczu,
● “Chronić przed nagrzaniem” – domek ze słońcem,
● “Tu otwierać” – strzałka w kształcie trójkąta.
Tego typu znakowanie na opakowaniach transportowych wykorzystują firmy sprzedające sprzęt elektroniczny, szklane wyroby czy ceramikę.

Powiązane artykuły
  • 5 trendów w projektowaniu taśm pakowych z nadrukiem na nadchodzący rok

    Projektowanie taśm pakowych z nadrukiem to istotny element budowania świadomości marki. Do najbardziej ekscytujących aspektów w zakresie projekto...

    Czytaj więcej
  • Czym kierować się, wybierając rodzaj taśmy klejącej?

    Rodzaj taśmy klejącej powinien być dostosowany do jej zastosowania. Do produkcji tych akcesoriów wykorzystuje się papier, folię lub PVC, dobiera...

    Czytaj więcej
  • Personalizacja opakowań – jak to robią duże marki?

    Na najwyższych szczeblach kadry zarządzającej dużych przedsiębiorstw trwa poszukiwanie narzędzi oraz rozwiązań. Ich celem ma być efektywne do...

    Czytaj więcej
Zobacz wszystko