CMYK, RGB i Pantone – czym się różnią i jak są wykorzystywane w kontekście druku?

Każda przygoda z grafiką powinna rozpocząć się od poznania podstawowych pojęć w tym zakresie i zaznajomienia się z paletami kolorów. Palety kolorów wykorzystywane są do realizacji projektów graficznych. Jedne służą do prezentowania obrazu na ekranach (RGB), a inne przeznaczone są do projektów drukowanych (CMYK). Z kolei paleta Pantone jest uzupełnieniem kolorów dwóch podstawowych palet o […]

Każda przygoda z grafiką powinna rozpocząć się od poznania podstawowych pojęć w tym zakresie i zaznajomienia się z paletami kolorów. Palety kolorów wykorzystywane są do realizacji projektów graficznych. Jedne służą do prezentowania obrazu na ekranach (RGB), a inne przeznaczone są do projektów drukowanych (CMYK). Z kolei paleta Pantone jest uzupełnieniem kolorów dwóch podstawowych palet o niestandardowe barwy.

Paleta CMYK – do czego służy?

Nazwa CMYK pochodzi od określeń czterech barw. W palecie obowiązują:

  • C – cyjan,
  • M – magenta,
  • Y – yellow (żółty),
  • K – black (czarny).

Cztery podstawowe barwy palety CMYK miesza się ze sobą w celu uzyskania różnych odcieni. Co ciekawe, kolor czarny w palecie CMYK powstaje na skutek zmieszania trzech pozostałych barw. Za nakładanie kolorów na siebie w palecie CMYK odpowiedzialna jest maszyna drukarska.

Jakie jest przeznaczenie palety kolorów RGB?

Nazwa palety RGB pochodzi od angielskich nazw trzech kolorów – Red, Green i Blue (czerwony, zielony oraz niebieski). Te trzy kolory zaliczane są do barw podstawowych, które doskonale odbiera oko ludzkie. Kiedy je zsumujemy, otrzymamy barwę białą. Paleta RGB funkcjonuje w projektach graficznych widocznych na ekranach monitorów, telewizorów i smartfonów. Jej przeznaczeniem jest wyłącznie odczyt danych z wyświetlacza. Paleta RGB korzysta ze skali kolorów od 0 do 255, która daje w sumie 16 milionów różnych kombinacji. Warto jednak zwrócić uwagę na fakt, że każdy z kolorów RGB będzie w druku wyglądał inaczej, dlatego też w poligrafii wykorzystywana jest paleta CMYK. Jeśli projekt w palecie RGB ma zostać oddany do druku, należy wszystkie kolory RGB zamienić na paletę CMYK.

Czym jest paleta Pantone?

Nazwa palety Pantone pochodzi od firmy, która stworzyła zestaw barw wykorzystywanych w różnych projektach graficznych. W palecie Pantone kolory są ustalone odgórnie i nie powstają poprzez mieszanie barw. Każda barwa w palecie Pantone posiada swój unikalny numer, który gwarantuje taki sam efekt bez względu na użytą technikę drukowania. Warto jednak zwrócić uwagę na fakt, że nadruki w palecie Pantone są o wiele droższe od druku w palecie CMYK. W jednym projekcie można wykorzystać tylko 8 kolorów palety Pantone. Jeśli chcemy uzyskać więcej – konieczna jest kombinacja palet Pantone + CMYK.

Kiedy warto drukować w skali Pantone?

Skala Pantone jest wykorzystywana w sytuacjach, w których paleta CMYK nie jest wystarczająca. Mowa tutaj o odcieniach metalicznych (srebrny lub złoty) bądź fluorescencyjnych. Paleta Pantone jest też idealnym wyborem w sytuacji, kiedy projekt przewiduje niewiele kolorów (2-3). Pantone powinien być stosowany także do nadruków w momencie, kiedy zamiarem jest uzyskanie konkretnego odcienia z jego palety.

Nadruki na taśmach pakowych z wykorzystaniem palety Pantone

Istotnym elementem znakowania taśm pakowych jest zastosowanie odpowiednich kolorów. Branża materiałów opakowaniowych daje możliwość wyjścia poza standardową paletę CMYK dzięki korzystaniu z palety Pantone. W podstawowym zestawieniu Pantone daje aż 1761 kolorów, które odznaczają się lepszą wyrazistością i intensywnością. Dzięki temu, że paleta Pantone wykorzystuje kolory metaliczne i fluorescencyjne projekty nadruków na taśmach pakowych umożliwiają stworzenie spersonalizowanych produktów przykuwających uwagę konsumentów. Podczas tworzenia projektu nadruku na taśmie pakowej należy zwrócić uwagę na zachowanie spójności z identyfikacją wizualną marki. Użycie tych samych barw pozwala na perfekcyjne odwzorowanie logotypu. Farby z palety Pantone spełniają najwyższe standardy, więc w każdej sytuacji możliwe jest uzyskanie pożądanego odcienia.

Powiązane artykuły
  • 5 trendów w projektowaniu taśm pakowych z nadrukiem na nadchodzący rok

    Projektowanie taśm pakowych z nadrukiem to istotny element budowania świadomości marki. Do najbardziej ekscytujących aspektów w zakresie projekto...

    Czytaj więcej
  • Czym kierować się, wybierając rodzaj taśmy klejącej?

    Rodzaj taśmy klejącej powinien być dostosowany do jej zastosowania. Do produkcji tych akcesoriów wykorzystuje się papier, folię lub PVC, dobiera...

    Czytaj więcej
  • Personalizacja opakowań – jak to robią duże marki?

    Na najwyższych szczeblach kadry zarządzającej dużych przedsiębiorstw trwa poszukiwanie narzędzi oraz rozwiązań. Ich celem ma być efektywne do...

    Czytaj więcej
Zobacz wszystko