Na najwyższych szczeblach kadry zarządzającej dużych przedsiębiorstw trwa poszukiwanie narzędzi oraz rozwiązań. Ich celem ma być efektywne dotarcie do nowych, a zarazem coraz bardziej wymagających klientów. Obecnie firma nie sprzedaje wyłącznie samego produktu, ale wraz z nim prezentuje pewną historię oraz emocje. Personalizacja opakowań to jeden z elementów strategii marketingowej wielu marek.
Rola opakowania w marketingu
Opakowanie produktu ma kluczowe znaczenie, jeśli chodzi o konsumentów. To przede wszystkim na jego podstawie podejmują decyzje zakupowe. Opakowanie stało się narzędziem marketingowym, za pomocą którego można nawiązać bliską i co najważniejsze – długą relację z klientem. Projektowanie opakowań zmierza dzisiaj do budowania indywidualnej więzi z każdym odbiorcą. Zadaniem opakowania jest komunikacja, zaintrygowanie, ale także wzbudzanie emocji.
Opakowanie budujące wizerunek marki
Opakowania stały się elementem tożsamości marki. Wielu klientów ocenia produkt właśnie poprzez opakowanie, a tym samym buduje w swojej świadomości wizerunek marki. Kształt, kolor i personalizacja opakowania decydują o odczuciach konsumenta. Precyzyjne łączenie personalizacji opakowań oraz tożsamości marki pomoże firmie zbudować przewagę konkurencyjnej. Odpowiednio utożsamiany produkt lepiej się sprzedaje i wyróżnia na tle konkurencyjnych produktów.
Opakowania wyrażające emocje
Chociaż w branży e-commerce opakowania mają raczej charakter masowy, to z drugiej strony mogą nieść ze sobą indywidualne przekazy. Komunikacja z odbiorcą nie odbywa się na poziomie wyglądu nadruku, ale opiera się o treść komunikatu. Opakowania powinny odnosić się do emocji i przekonać konsumentów do powrotu na zakupy.
Opakowanie nawiązujące relację z klientem
Obecnie klienci, oprócz zadowolenia z jakości produktu, spodziewają się pozytywnych doświadczeń zakupowych. Świadome, a zarazem nowatorskie podejście do projektowania opakowania może skutkować wzbudzeniem zaufania u klienta i zrobieniem dobrego wrażenia. Estetyczne opakowanie, przemawiający do świadomości nadruk oraz troska o każdy detal stanie się wartością dodaną dla każdej marki. Ponadto odpowiednio dobrana kolorystyka może odbiorcy przekazać wiele informacji. W branży e-commerce każdy szczegół ma znaczenie, ponieważ pozwala wyróżnić się na tle konkurencji i buduje całościowy obraz firmy. Personalizowane opakowanie to istotny element budowania więzi z klientem, który widzi zaangażowanie firmy w proces pakowania sprzedawanych produktów.
Jak robią to duże marki?
Duże marki przeznaczają ogromne środki finansowe na płatne działania reklamowe. W większości przypadków łączą reklamy online z pozostałymi narzędziami marketingowymi. Wiele z nich stawia na zrównoważony rozwój w swojej działalności. Przykładem może być marka Zalando, która foliowe opakowania zastąpiła papierowymi torbami wysyłkowymi, a białe kartonowe pudełka – brązowymi. Do personalizacji opakowań Zalando wykorzystywany jest atrament na bazie wody i kleju ze skrobi roślinnej. Opakowania są znakowane logotypem marki, ikonami odnoszącymi do jej mediów społecznościowych oraz spersonalizowanym komunikatem do odbiorcy. Duże marki na swoich opakowaniach wysyłkowych umieszczają również programy korzyści dla klientów. Stały się one w ostatnim czasie ważnym narzędziem marketingowym. Poszczególne kody na opakowaniu mogą skrywać rabaty, które zachęcają do powtórnych zakupów. Z kolei kody QR wykorzystywane są jako łącza do spersonalizowanych stron internetowych czy filmów z prezentacjami produktów.